چامسکی: سیاست‌های آمریکا با نظام‌های دموکراتیک همخوانی ندارد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

/واشنگتن خواهان ادامه درگیری در سوریه تحلیلگر و زبان شناس مشهور آمریکایی گفت: آمریکا به علت سیاست‌هایش در تمام جهان مخالف دارد و از این رو از وجود نظام‌های دموکراتیک مبتنی بر اراده مردمی که قطعا مخالف سیاست‌های آمریکا خواهند بود، وحشت دارد. -

خبرگزاری فارس: چامسکی: سیاست‌های آمریکا با نظام‌های دموکراتیک همخوانی ندارد/واشنگتن خواهان ادامه درگیری در سوریه

«‌نوآم چامسکی» تحلیلگر و اندیشمند آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه السفیر لبنان با اشاره به سیاست‌های آمریکا بعد از دو سال از آغاز خیزش‌های عربی گفت که این همان سیاست معمول آمریکاست که به دنبال تسلط بر کشورهای نفتی است؛ این موضوع برای آمریکا مهم‌ترین اولویت را دارد، به نظر می رسد آمریکا از سیاست‌های کنونی خود در قبال مصر راضی است.

در مورد سوریه نیز آمریکا هرگز با این کشور دوست نبوده، بنابراین چیزی تغییر نمی‌کند، اما یک دولت در منطقه وجود دارد که آمریکا آن را از دست داده و آن عراق است. این شکست برای آمریکا بسیار بزرگ است.

وی با اشاره به هم‌پیمانی آمریکا با جریان‌های اسلامگرای اخوانی در منطقه گفت که آمریکا هرگز با اسلام رادیکال مخالفت نکرده است، به عنوان مثال عربستان سعودی همپیمان اساسی آمریکاست و به نظر می‌رسد انگلیس نیز در این راه قدم بر می‌دارد. اخوانی ها نیز به دنبال حفظ سیاست‌های اقتصادی کنونی هستند، به این ترتیب به اعتقاد من این ائتلاف ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد که آمریکا همواره از جریان غالب حمایت می‌کند، آنهم جریانی که منافع آمریکا را در منطقه تامین کند، ‌آنها تا لحظات آخر از دیکتاتورهای برتر حمایت می‌کنند و درباره هم پیمانان جدید آمریکا نیز این امر صادق است.

چامسکی با تاکید بر اینکه آمریکا با هر حرکت دموکراتیک در جهان مخالف است، گفت که علت آن نیز این است که آمریکا تمایلی به ایجاد نظام های دموکراتیک مخالف با سیاست‌های خود ندارد، آمریکا به علت سیاست هایش دشمنانی در تمام جهان دارد و به همین علت طبیعی است که از وجود نظام‌های دموکراتیک که تمایل ملت‌ها در رد سیاست‌های آمریکا را دنبال می کند، نگران باشد.

وی افزود: هنگامی که آمریکا از رژیم های دموکراتیک سخن می‌گوید، منظورش آن رژیم هایی است که از وی حمایت می‌کنند، اما اگر در همین کشورها انتخاباتی برگزار شود و دولتی با رویکرد مخالف آمریکا روی کار بیاید، واشنگتن این انتخابات را دموکراتیک نخواهد خواند، ‌به عنوان مثال این اتفاقی بود که در انتخابات فلسطین در سال 2006 روی داد و جنبش حماس در جریان آن پیروز انتخابات شد.

زبان شناس شهیر آمریکایی در پیش بینی تحولات سوریه گفت که احتمالا این کشور تجزیه شده و  بخش های کُرد نشین، به کردهای عراق ملحق خواهند شد، حتی اگر دولت تحت کنترل بشار اسد باقی بماند.

وی البته در تشریح نظر خود در مورد تجزیه سوریه گفت که اعتقاد ندارد این تجزیه رسما روی دهد، بلکه تقسیمی موثر خواهد بود.

این متفکر آمریکایی گفت که در حال حاضر احتمال دیگری غیر از ابقای بشار اسد وجود ندارد؛ در صورت برگزاری کنفرانس ژنو و همکاری روسیه و آمریکا و ایران برای تحمیل دولت انتقالی به سوریه، اسد برخی از اختیارات خود را از دست خواهد داد؛ اما تا زمانی که مخالفان اصرار به کناره گیری اسد دارند، درگیری‌ها ادامه خواهد داشت و راهکار حل سیاسی از بین خواهد رفت.

وی در مورد تمایل آمریکا برای ادامه درگیری‌ها درسوریه گفت: آمریکایی ها مانعی برای ادامه درگیری‌ها نمی‌بینند؛ البته شاید به عمد دنبال این موضوع نیستند، اما جلوی آن را نمی گیرند. صحبت‌ها در مورد عدم دخالت مستقیم آمریکا در بحران سوریه نیز گمراه کننده است. البته اگر آمریکا بخواهد موازنه قوا را در سوریه به نفع مخالفان پایان دهد، می تواند؛ اما به نظر می‌رسد اسرائیل و آمریکا نمی خواهند مخالفان نیز در نهایت پیروز شوند.

چامسکی در مورد ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه گفت که این کار از نقطه نظر نظامی محال است، چرا که نمی‌توان بدون تخریب کامل نیروهای هوایی و دفاع هوایی یک کشور منطقه پرواز ممنوع در آن ایجاد کرد.

تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه و جهان در مورد تهدیدات اسرائیل علیه لبنان گفت که اگر اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند، باید اول از لبنان خیالش راحت شود، اسرائیلی‌ها حتی ممکن است همین فردا اقدام به حمله علیه لبنان کنند، آنها نمی خواهند موشک‌های سوریه به دست حزب‌الله برسد و تنها راه برای بازدارندگی این موشک‌ها تخریب لبنان است.

چامسکی در مورد اوضاع لبنان ادامه داد که مشکلات متعدد پیش روی این کشور وجود دارد، وی گفت که نظام این کشور بد است و به نظر می‌رسد ایجاد تغییر در سایه اختلافات شدید مشکل است، صلح نیز در این کشور که 15 سال را در جنگ داخلی گذرانده، به انزوا رفته است.

وی ترکیه را دولتی موثر در منطقه خواند و گفت: آنها سعی در برپایی دولت عثمانی جدید داشتند، اما سیاست صفر کردن مشکلات آنها فرو پاشیده است، پیشتر ترکیه ارتباطات خوبی با ایران داشت، اما اوضاع الان تغییر کرده است. در آغاز بهار عربی ترکیه به عنوان نمونه خوبی برای دموکراسی مطرح بود، اما اوضاع سوریه به احتمال فراوان این دیدگاه را تغییر داده است.

چامسکی در مورد وضعیت رژیم صهیونیستی در اوضاع کنونی منطقه و جهان گفت: اسرائیل انگشت خود را در چشم تمام دنیا فرو می کند و این کار برای توسعه طلبی این رژیم است، نه امنیت آن. تا زمانی که حمایت های آمریکا از اسرائیل ادامه بیابد، این سیاست نیز دنبال خواهد شد.

این تحلیلگر آمریکایی در مورد اوضاع مصر و وعده مخالفان دولت برای تظاهرات در روز سی ام ژوئن نیز گفت: فکر نمی‌کنم دولت مرسی زیاد در قدرت باقی بماند، چرا که نمی‌تواند با مشکلات داخلی تعامل کند، فاجعه اقتصاد در مصر وجود دارد و کشمکش‌های داخلی حادی نیز در این کشور در جریان است.

وی در مورد جنبش اشغال وال استریت و سرنوشت سرمایه داری در جهان نیز گفت: من احتمال می‌دهم بحران اقتصادی دیگری مانند سال 2008 روی دهد، مشکل واقعی در زیرساخت‌های سرمایه‌داری است، در نطام بازار نیز مشکلات واقعی وجود دارد.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920327000715#sthash.UzHG21yI.dpuf






June 17th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی